Інтерв’ю з психологом. Адаптація дитини перед школою

Інтерв’ю з психологом. Адаптація дитини перед школою

Практичний психолог КМДШ, професіонал з великим досвідом роботи, Лагода Ірина Миколаївна ділиться рекомендаціями успішної адаптації дитини після літніх канікул. На що потрібно звернути увагу, на які теми поговорити та яких помилок остерігатися.

  1. Адаптація після літніх канікул. В чому вона полягає?

В першу чергу, це пристосування дитини до нового розкладу.  Влітку дитина може прокидатись, коли забажає, може робити, що їй подобається, може читати, а може і дивитися телевізор до пізньої ночі.  Тому потрібно правильно підготуватись до нового режиму – як фізіологічно, так і психологічно. Дитина повинна усвідомити, що у найближчі дев’ять місяців її графік буде відрізнятися від літнього.

Що стосується адаптації, то дуже добре виділити для неї декілька днів, а ще краще – тижнів. Дитина повинна раніше лягати спати та раніше прокидатись. Варто пояснити, що скоро  – час до школи, буде інше навантаження, адже на неї чекає багато нового та цікавого. Це своєрідна психологічна підготовка, яка є профілактикою стресу, що викликаний зміною ритму життя. Навіть для дорослих, зміни – це важко, а тим більше для дітей.

Дуже часто у перший тиждень навчання дитина відмовляється їхати до школи. Їй тут цікаво, їй тут комфортно, тут на неї чекають друзі. В чому ж справа? На дитину впливає усвідомлення того, що потрібно рано прокидатись, кудись їздити, довгий період часу знаходитись у спокої. Це певне психологічне та фізичне навантаження на організм. Тому дуже важливо заздалегідь розпочати підготовку і адаптацію.

  1. Який секрет успішної психологічної підготовки дитини до школи?

Дуже добре, якщо батьки перед школою займаються з дитиною. Що я маю на увазі? Трішки почитати, трішки пописати, повирішувати якісь завдання. Для цього потрібно зовсім мало часу – 10 хвилин позаймались, зробили перерву.

Також важливо спілкуватись з дитиною на приємні теми, проводити позитивні розмови. Наприклад, «давай згадаємо, де ми були цього літа, що цікавого бачили, що нового дізнались, що прочитали», «вже скоро ти зможеш розказати про це своїм однокласникам», «цікаво, як вони провели свої канікули» і т.д.

В період підготовки до школи в кожному дні повинна бути така інтелектуальна складова. Дуже важливо робити щось корисне для мозку і для розвитку. Дитина вже під кінець літніх канікул має налаштуватись на певний графік, відчути новий режим. Наприклад: знати, що кожного ранку ми з мамою вирішуємо задачі, читаємо, розмовляємо про подорожі, вдень вивчаємо англійські слова, можливо навіть через перегляд мультфільмів. Для дитини дуже важливо зрозуміти, що завершення літа – це не привід сумувати, адже попереду багато нового та цікавого.

  1. Щодо розмов з дитиною. Які найважливіші психологічні теми потрібно обговорити перед початком нового навчального року?

Перш за все ми починаємо з позитивного настрою, концентруємося на тому, що приємно. В різному віці є свої привабливі сторони того, чому хочеться до школи – побачити друзів, показати нову сукню, поділитись літніми пригодами з однокласниками, показати новий пенал тощо. Ми про це розмовляємо з дитиною, згадуємо улюблені предмети, ставимо цілі, плануємо наступні канікули і т.д. Тобто застосовуємо мотиваційні прийоми, які дорослий застосовує і у власному житті. Чому це важливо? Такі поради саме від батьків суттєво допоможуть при адаптації.

  1. Наскільки важлива роль викладачів школи у цьому питанні? Якими повинні бути перші навчальні дні?

Перші навчальні дні повинні бути виваженими. Навантаження має розподілятися поступово.

В природі все так влаштовано. Літо наступає не одразу після зими, а спочатку розквітає весна. В навчанні теж повинен бути такий перехідний період. Враховуючи всі тренінги, навички, професійний досвід, вчителі повинні поступово вводити дитину у навчальний процес, давати навантаження у зростаючому темпі. Тут дуже важливий професіоналізм.

  1. Яких поширених помилок потрібно уникати батькам під час психологічної підготовки дитини до школи?

Ні в якому разі не варто казати  «ну все, почалася школа, ти повинен бути уважним, ти не повинен нікого зачіпати» і так далі. Батькам важливо розуміти, що не треба лякати дитину школою, а навпаки, варто заохочувати та мотивувати, зацікавлювати дитину до навчання.

Ще один важливий момент. Батьки – це дорослі люди, у яких також є навантаження, робота, якісь проблеми. Не варто демонструвати дитині, що початок нового навчального року – це чергове і тяжке випробування для батьків. Значно краще, якщо дитина чутиме: «у нас новий період, попереду багато цікавого, ти будеш навчатися, ти будеш мені щось цікаве розповідати, приносити щось новеньке».

Я раджу позитивно налаштовувати не тільки дитину, але й всю сім’ю. Коли думка позитивна, то позитивне життя. Те, про що ми думаємо, складає наше життя.

Гарного всім навчального року!

© КМДШ